İran yönetiminin, Hürmüz Boğazı’ndan geçecek petrol tankerleri için yeni bir ödeme modeli üzerinde çalıştığı bildirildi. Üst düzey bir İranlı yetkili, petrol sevkiyatlarında ABD doları yerine Çin yuanının kullanılmasını şart koşarak sınırlı sayıda tanker geçişine izin verilmesini değerlendirdiklerini söyledi.
Arapça CNN’e konuşan yetkili, Tahran’ın boğazdaki deniz trafiğini düzenlemeye yönelik bir plan hazırladığını belirtti. Buna göre, Hürmüz Boğazı’ndan geçecek tankerlerin taşıdığı petrol için yapılacak ödemelerin Çin para birimi yuan üzerinden gerçekleştirilmesi gündemde.
Yetkili, bu koşulun kabul edilmesi halinde belirli sayıda petrol tankerinin boğazdan geçişine izin verilebileceğini ifade etti.
Küresel petrol ticareti büyük ölçüde ABD doları üzerinden yürütülüyor. Yaptırımlar nedeniyle alternatif ödeme sistemleri kullanan bazı ülkeler bulunsa da uluslararası petrol piyasasında dolar hâkim para birimi konumunda bulunuyor.
Çin ise son yıllarda özellikle Orta Doğu’dan yaptığı petrol alımlarında yuan kullanımını artırmayı hedefliyor. Ancak Çin para birimi henüz küresel enerji ticaretinde yaygın şekilde kullanılan bir ödeme aracı haline gelmiş değil.
Öte yandan Hürmüz Boğazı’nda yaşanan gerilim enerji piyasalarını da etkilemeye başladı. Küresel petrol arzının yaklaşık yüzde 20’sinin geçtiği boğazdaki belirsizlik nedeniyle petrol fiyatları yükseliş gösterdi.
Enerji piyasalarında, boğazdaki trafiğin kısıtlanması ya da tamamen durması ihtimalinin petrol fiyatlarını daha da yukarı çekebileceği yönünde değerlendirmeler yapılıyor.












