Moskova’nın ticaret merkezinin geçtiğimiz günlerde birkaç kez insansız hava araçları tarafından saldırıya uğradığı anlaşıldı. Belediye Başkanı Sergei Sobyanin, aynı ofis kulesinin iki kez vurulduğunu ve yaralanan olmadığını duyurdu. Rusya Savunma Bakanlığı, saldırılardan Ukrayna’yı sorumlu tuttu. Kiev ise resmi bir açıklamada bulunmadı. Yorumcuların yaşananlara dair farklı değerlendirmeleri var.
Savaş içimizdeki her şeyi yok ediyor
Facebook, sürgünde yaşayan siyaset bilimci Sergey Medvedev‘e henüz Moskova’ya hayranlık duyduğu altı yıl önceki bir paylaşımını hatırlatmış. Medvedev, yeni paylaşımında ise şöyle diyor:
“Moskova-City’yi severdim. … Potansiyeli vardı: Arzu edilen Rusya oydu, zira yaşamak, çalışmak ve zengin olmak için her fırsatı sunuyordu. Ve şimdi, altı yıl sonra, oradaki patlama videolarını -hayır, içten içe bir sevinçle değil donuk merakla- izliyorum. … City’ye üzülmüyorum, altı yıl önceki saflığıma üzülmüyorum, bugünün Rusyası’na da üzülmüyorum. Savaşın yalnızca Ukrayna’yı değil, içimizdeki her şeyi nasıl yok ettiğini düşünüyorum: Anılarımız, neşemiz, güzelliklerimiz, eskiden sahip olduğumuz umutlar – geriye yalnızca bir patoloğun donuk merakı kaldı.”
Kayıtsızlık kırılabilir
Der Standard’a göre, insansız hava aracı saldırılarıyla Rusya içinde bir isyan uyandırılmak isteniyor:
“Rusya’nın herhangi bir kışkırtma olmadan başlattığı saldırı, Ukrayna’ya Rusya topraklarındaki askeri önem arz eden tüm binalara saldırmaya imkân sağlayan bir meşru müdafaa hakkı tanıyor. … Ancak elbette, sivil kayıpların önlenmesine mümkün olduğunca yüksek öncelik verilmeli. Kiev şimdiye değin bunu şaşırtıcı ölçüde iyi başardı. Sosyal medyada pek çok Rus’un hoşnutsuzluğunu dile getirmesi, Moskova’daki askeri hedeflerin bombalanmasının şimdiden büyük etki yarattığını gösteriyor. Hatta Moskova’da, eksikliği endişe verici boyutlara varan bir isyanı dahi tetikleyebilir.”
Zelenskiy fazla ileri gitmemeli
De Telegraaf, Ukrayna Devlet Başkanı Volodimir Zelenskiy’nin büyük risk aldığı uyarısında bulunuyor:
“Zelenskiy fazla ileri gitmemeye dikkat etmeli. F-16 savaş uçağı talebi, kimi NATO ortaklarında şimdiden rahatsızlık yarattı. … Zelenskiy’nin bütün ‘kendi’ ölülerinin intikamını almak ve Moskova’da huzur içinde yaşamlarını sürdüren Ruslara savaşın ne olduğunu hissettirmek istemesi insani bir durum. … Bu şekilde Rusya’daki hoşnutsuzluğun büyüyeceğini, Putin’e ve savaşına yönelik halk desteğinin azalacağını umuyor. Stratejik açıdan bakıldığında, korku salmak istemekte haklı. … Ancak Zelenskiy, yakın dostlarından bu tür saldırılara çok sık girişmemesi gerektiğini duyarsa şaşırmasın.”
Kavanozdaki örümcekler gibi didişecekler
Siyaset bilimci Igor Reiterovich, NV’de saldırıların Rus toplumundaki şüpheleri körüklemesini umuyor:
“Şimdi pek çokları soruyor: Rus yetkililerin, özellikle de Moskova’daki yetkililerin sürekli lafını edip durduğu dünyanın en iyi hava savunma sistemine ne oldu hani? … Olaylar böyle sürerse, başka sorular da sorulacak. Üstelik kavanozdaki örümcekler gibi didişmeyi pek sevdiklerini de iyi biliyoruz. … Sonra da Savunma Bakanlığı’na yönelik suçlamalar gelecek: Orduya ve o bütün füze ve hava savunma sistemlerine harcanan onca para nereye gitti?”
Dozunda korku Putin’in işine yarar
Sürgündeki oligark ve Putin karşıtı Mihail Hodorkovski, Echo tarafından alıntılanan bir Telegram gönderisinde Rusya Devlet Başkanı’nın desteğini artırmasından endişe ediyor:
“Savaş bir yandan rutinleşiyor, sıradan bir hal alıyor; diğer yandan gündelik yaşamın daha da derinlerine nüfuz ederek gelecekle ilgili endişe ve belirsizlik tohumları ekiyor – bu size bir şey hatırlatıyor mu? Bu, Putin’in seçimler öncesinde başvurduğu (bir sonraki başkanlık seçimi 2024 yılında yapılacak) en sevdiği numaralardan biri: dereyi geçerken atı (ve elbette ‘kendini kanıtlamış lideri’) değiştirmediğiniz zor zamanlarda güvenliğe ve korunmaya olan ihtiyacı hissettirmek. Ancak, toplumu çok da fazla korkutmamak gerekir; aksi takdirde kitlesel hoşnutsuzluk patlak verir, devlet başkanının kendisi ve bu günlere nasıl gelindiği sorgulanmaya başlar.”











